پژوهشگر شهروز براری صیقلانی تابو جستارهای مربوط 

تابو یا تَبو یا پَرهیزه آن دسته از رفتارها، گفتارها یا امور اجتماعی است که برطبق رسم و آیین یا مذهب، ممنوع و نکوهش‌پذیر است. برای نمونه نام بردن از اندام‌های تناسلی در محافل رسمی در بسیاری از اقوام جهان یک تابو است.  

واژه تابو از زبان تونگا که یکی از زبان‌های پلی‌نزی است وام گرفته شده‌ . به عقیدهٔ اهالی جزایر پولینزی، برخی از اشخاص یا اشیاء (مانند کشیشان، جادوگران، اجساد مردگان، ن زائو، ن در دورهٔ قاعدگی، رؤسای قبایل و.) دارای قوه‌ای مقدس و مافوق طبیعی هستند، به‌طوری‌که نزدیک‌شدن به آن‌ها ممکن است خطرهای بزرگی مانند جنون، بیماری یا مرگ به‌وجود بیاره

 *زیگموند فروید معتقد بودش که تابوها کهن‌ترین مجموعهٔ قوانین بشری‌اند و اقدامات منع‌شده در تابوها و قوانین اقداماتی هستن که بسیاری از انسان‌ها تمایل طبیعی به انجام‌دادن آن‌ها دارن. او، با بهره‌گیری از تجربیاتی که در زمینهٔ روانکاوی داره ،به مشابهت‌هایی میان رسم‌های تابویی و عوارض بیماری روانی وسواس پی می‌بَره و بر این پایه میگه که تابوها در آغاز از ممنوع‌شدن تمنیات و اعمال غریزی ــ ممنوعیت‌هایی که نسل پیشین انسان‌های اولیه با خشونت تمام بر نسل بعدی تحمیل کرده‌ بودش ــ پا گرفته‌ [][] این فرضیه روشن می‌کنه که چرا انسان درقبال آنچه تابو ممنوع ساخته‌ ، ایستاری (مقاومت) میکنه. دوپهلو داره. چه به‌طور غریزی انسان پس از تحمیل‌شدن تابو، ناخودآگاه سودایی خوش‌تر از زیر پا گذاشتن تابو نداره. آن قدرت جادویی که انسان برای تابو قائله و کشش و گیرایی تابو همه حاصل وسوسه‌انگیزی اون و نیز ظرفیتیه که تابو برای برانگیختن کشش‌های غریزی و ناخودآگاهِ انسان داره . از همین رو، برای محترم ماندن تابو به مقاومت آگاهانهٔ فوق‌العاده‌ای نیاز هست که خود از قداست تابو، تأکید مکرر بر زیر پا گذاشتن آن و نیز کیفر شدیدی که برای نقض‌کنندگان آن در نظر گرفته شده‌ ، مایه می‌گیره .*

ظاهراً کهن‌ترین و مهم‌ترین تابوها این دو قانون بنیادین توتم‌باوری هستش : حیوان توتم را نباید کشت و با افرادی از جنس مخالف و از توتم مشترک نباید روابط جنسی برقرار کرد.»

        

        >»>~şŞ§§{*}§§Şş~<<

 

  ðððððð *شیء‌پرست* ðððððð

  ~» شی‌ء‌باوری یا فتیشیسم (به انگلیسی: Fetishism) به مفهوم اعتقاد و باور به وجود نیروی فوق طبیعی در برخی اشیاء طبیعی (موجود در طبیعت) و مصنوع (دست ساخت انسان) است. منشأ اصطلاح فتیشیسم مربوط به قرن ۱۸م. است که سیاحان و دریانوردان پرتغالی در افریقا متوجه شدند بومیان افریقایی برای بعضی اشیاء مانند درخت، ماهی، گیاه، سنگ، پنجۀ مردۀ بعضی جانوران، چوب خشک، مو و ناخن نیرویی جادویی قائل هستند و آن ها را تقدیس می کنند و در رفع مشکلات و گرفتاری های خود از آن ها استمداد می طلبند. پرتغالی ها لغت فتیش را که در زبان پرتغالی به معنای طلسم و تعویذ» است به آن اشیاء دادند و عقاید و آداب مرتبط با فتیش ها را فتیشیسم نامیدند.

  *در میان عناصر متعدد فرهنگ عامۀ ای ایران نیز شیء باوری یا فتیشیسم حضوری گسترده دارد. در تفکر جامعۀ کهن ایرانی، هر پدیده ای دارای روح بود و مثلاً کلوخ مینوی زمین را در خود داشت. همچنین آن ها جاندارانگاری را به اشیاء دست ساز خود نیز تعمیم می دادند و دست ساخته های خویش، به ویژه اشیای فی را دارای روح می دانستند و آن ها را نیروهای مستقل و فعالی می پنداشتند که آدمی می توانست به آن ها التماس کند تا اثر نیک یا بد بگذارند.

&ðððððð گونه‌های شیء‌باوری  

   •__افراد یادگارپرست به جای تماس جنسی طبیعی با جنس مخالف به یکی از اعضای بدن یا پوشیدنی‌های او (جوراب، و غیره) دل می‌بندند و گاهی نیز از عیوبِ جسمانی مانند انحراف ستون فقرات یا لنگِشِ پا لذت می‌برند. این افراد برای بدست آوردن شیء مورد علاقۀ خود از ی آن و حتی حمله به افراد برای کندن پوشش‌های مورد علاقۀ خود مانند جوراب، کفش، کُرست، و غیره ابائی ندارند و درین راه ممکن است طرف را شدیداً مضروب و مجروح کنند.

   [][][][] یادگارپرستی به‌صورت ابراز

•__ تمایل و جاذبهٔ جنسی نسبت به اشیای مادی (همچون لاستیک، چرم، پارچه) یا موارد دیگر (همچون اندام‌های غیرجنسیِ بدن، مانند: پا، دست، ناخن) و اشیاء مرتبط با بدن (مانند کفش، جوراب، دستکش) بروز می‌کند. این حالت در بسیاری از افراد دیده می‌شود و در بیشتر موارد، طبیعی‌ست و با واکنش‌های مناسب، می‌تواند باعث قوی‌تر شدن رابطهٔ عاطفی گردد. 

   *بیشتر افرادی که تمایل به شیء پرستی جنسی دارند، فعالیت‌های مربوطه را در تنهایی انجام می‌دهند. هر چند در بعضی موارد برای بدست آوردن اشیای مورد نظر خود را که (غالباً لباس‌های زیر، چکمه، یا کفش) مرتکب جرم هم می‌شوند. اکثر قریب به اتفاق این افراد مرد هستند و اشیایی که انتخاب می‌کنند بسیار متفاوتند، از اشیاء شهوت‌انگیز (مثل لباس‌های زیر نه خصوصاً آنها که پوشیده و کثیف شده و هنوز شسته نشده) گرفته تا اشیایی که ظاهراً کمتر رنگ و بوی جنسی دارند. شیء پرستی اغلب در نوجوانی آغاز می‌شود. این افراد به اشیای پلاستیکی تمایل زیادی دارند. برخی از این یادگارپرستان تنها پس از پوشیدن لباس‌های پلاستیکی به تحریک جنسی می‌رسند. برخی دیگر به هنگام برقراری رابطه جنسی لباس‌های پلاستیکی می‌پوشند (یا شریک جنسی خود را وادار به پوشیدن آنها می‌کنند) زیرا تنها از این طریق است که می‌توانند به برانگیختگی جنسی برسند.

  *یهشیء پرستی جنسی یکی از پیچیده‌ترین و گیج‌کننده‌ترین انواع رفتار جنسی است. حالتی مزمن دارد، و در برخی موارد جمع‌آوری اشیای مورد نظر به فعالیت عمده زندگی فرد تبدیل می‌شود. هیچ‌کس نتوانسته‌است به نحو مقتضی علاقه افراد یادگارپرست به اشیای گوناگون را تبیین کند. اگر چه نظریه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که دامنه‌ای از تأکید بر انگیزش ناهوشیار تا فرض وجود نقصی خاص در مکانیزم‌های عصبی (مثل آنچه در مبتلا به صرع مشاهده می‌شود) را شامل می‌شوند، اما علل این رفتار جنسی همچنان ناشناخته‌است.

  [][][] یادگارپرستی به مثابه بیماری

   •___در صورتی که روانشناس یا روانپزشک تشخیص دهد که نوع خاصی از یادگارپرستی، اختلال روانی است، درمان را آغاز می‌کند. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی، نشانه‌های فتیشیسم باید حداقل ۶ ماه طول کشیده باشند و باعث اختلال در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم کارکردی شوند. تنها در این صورت، نیاز به درمان وجود دارد.

  *درمان مبتنی بر اصول یادگیری برای یادگارپرستی به کار رفته تا حدودی موفق بوده‌است. برای مثال، درمان انزجاری، شیء مورد علاقه به صورت واقعی یا خیالی با محرکی ناخوشایند (مثل شوک الکتریکی) یا با تصور موقعیتی که در آن پیدا کردن شیء مورد نظر باعث شرمندگی شدید فرد مبتلا می‌شود همراه می‌گردد.[۳] این بیماری اولین بار توس توسط آلفرد بینت ساخته و معرفی شد.

  * شیء پرستان اغلب در پی درمان بر نمی‌آیند. در یک بیمارستان بزرگ در لندن، تنها ۶۰ مورد از این اختلال در طول بیست سال تشخیص داده شد (چاکلی و پاول، ۱۹۸۳). از این تعداد حدود سی درصد شان توسط دادگاه ارجاع داده شده بودند. حدود یک سوم بیماران به دلیل اضطراب در مورد رفتارهای یادگار پرستانه خود برای درمان مراجعه کرده بودند. حدود بیست درصد نیز به دلایل دیگر آمده بودند؛ و شیء مورد علاقه‌شان پس از شروع درمان شناسایی شد.

  [] چرخه پاسخ جنسی انسان، فرایندی فیزیولوژیکی دارد که مراحل برانگیختگی، تهییج، اوج لذت جنسی، و فرونشینی را شامل می‌شود. ناکارآمدی‌های جنسی مشکلاتی هستند که در این چرخه رخ می‌دهند. بروز مشکلات اتفاقی یا دوره‌ای در کارکرد جنسی امری متداول است.[۳] ناکارآمدی جنسی را می‌توان در کل به عنوان نقصی مستمر در تمایل یا پاسخ جنسی تعریف کرد که باعث بروز مشکلات بین فردی یا ناراحتی شخصی می‌شود. گاه این ناکارآمدی‌ها مستقل از سایر اختلالات روانشناختی یا بیماری‌های جسمانی و گاه ناشی از عوامل عضوی باشد، در مورد آن تشخی

تشخیص ناکارآمدی‌های جنسی داده نمی‌شود. تجارب و نگرش‌های برآمده از عواملی همچون شیوهٔ تربیت، عوامل شخصیتی، عدم آگاهی، یا مورد سوء استفاده جنسی واقع شدن در سنین پائین فرد را مستعد ابتلا به ناکارآمدی جنسی می‌کنند. از جمله دیگر علل پیشایند این پدیده می‌توان به تعارض با همسر، بی‌وفائی، تغییرات زیستی مربوط به سن، افسردگی، یا ناتوانی اتفاقی به واسطه خستگی مفرط، فشار روانی، اضطراب، یا مصرف الکل اشاره کرد. ناکارآمدی ممکن است به واسطهٔ انتظار کشیدن ناتوانی، واکنش همسر، ارتباط کلامی ضعیف، و محدودیت مهارت‌های جنسی تداوم یابد. به دلیل وسعت عواملی که در ناکارآمدی‌های جنسی نقش دارند، متخصصان بالینی باید بسیاری از ابعاد فعالیت جنسی را به دقت مورد بررسی و کنکاش قرار دهند.

  {}•{}•{}•{}انواع ناکارآمدی جنسی 

  •__اختلالات میل جنسی: عدم خیال پردازی جنسی یا میل به رابطه جنسی به‌طور مستمر یا عودکننده؛ که با ناراحتی و مشکلات بین فردی قابل توجهی همراه است.

اختلالات برانگیختگی جنسی. اجتناب و پرهیز مفرط از نزدیکی با شریک جنسی به‌طور مستمر ؛ که با ناراحتی و مشکلات بین فردی قابل توجهی همراه است.

اختلالات برانگیختگی جنسی. اجتناب و پرهیز مفرط از نزدیکی با شریک جنسی به‌طور مستمر یا عودکننده؛ کننده؛ که با ناراحتی و مشکلات بین فردی قابل توجهی همراه است.

اختلالات اوج لذت جنسی. در ن، تأخیر در رسیدن یا عدم رسیدن به اوج لذت جنسی به دنبال تهییج جنسی به‌طور مستمر یا عودکننده.

دیر یی یا بلکه بربلکه برعکس و انزال زود رس، (ب) مشکل مرد در رسیدن به اوج لذت جنسی یا تأخیر در رسیدن به آن. این اختلالات باعث بروز ناراحتی و مشکلات بین فردی قابل توجهی می‌شوند.[۴]

اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص و درمان ناکارآمدی جنسی 

ماهیت ناکارآمدی (مثلاً، عدم تمایل به رابطه جنسی، ناتوانی در رسیدن به اوج لذت جنسی).

مشکل جنسی چه موقع برای اولین بار بروز کرده‌است (چه مدت قبل؟ در چه موقعیتی؟).

هرچند وقت یک بار فرد با این مشکل مواجه می‌شود (با هر شریک جنسی؟ مکرراً یا گهگاه؟).

سیر ناکارآمدی (شروع آن حاد بوده یا تدریجی؟).

از نظر بیمار، علت مشکل چیست؟ (مثلاً ممکن است مشکل صرفاً ناشی از این باشد که سن من بالا رفته‌است).

بیمار و شریک جنسی‌اش برای اصلاح ناکارآمدی چه اقداماتی انجام داده‌اند و اقدامات آن‌ها.چه نتایجی بهمراه داشته. 

توجه ، این مقاله توسط استاد شهروز براری صیقلانی در سازمان پژوهش های علوم انسانی و طبیعی تهیه تدوین و عرضه شده و ، از منابع مرجع دانشکده ء علم والطبیعه ، بخارا ، تاجیکستان استفاده و استناد گردیده است 

       ایران گیلان رشت آبان/96.   شهروز براری صیقلانی 

 

TABOO. مقاله ی پژوهشی پیرامون تابو

TABOO. مقاله ی پژوهشی پیرامون تابو

تابو ,  ,تابوها ,انسان ,غریزی ,بسیاری ,    ,که تابوها ,زیر پا ,پا گذاشتن ,گرفته شده‌

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود هر گونه کتاب ، پایان نامه ، سورس کد ، مقاله ، داده ، آموزش ashpazivalavazemkhanegi چت|چت فارسی|باران چت|عسل چت|پرشین چت ranginkamanarc طلایاب وبلاگ گروه آموزشی درس زبان انگلیسی ناحیه 2 کرمانشاه متوسطه اول ســــــرای دانش سبزسبز پاشنه بلند معرفی برترین اساتید گیتار تهران و کشور به هنرجویان و علاقه مندان